SUOMI 100 -juhlavuosi

Evakkojuna pysähtyi hetkeksi Juupajoelle (2017)

Teksti: Timo Järvi, OH3LMG
Kuvat: Jukka Jokinen (1-5), Sirkka Ojala / Pirkan Viesti (6), Jani Taipale (7), Keijo Pakkanen, OH3HPV (8)

Lauantaina 26.8.2017 vietetty SUOMI 100 -juhlavuoden tapahtuma toi ”evakkojunan” hetkeksi Juupajoelle. Juna keräsi sankan joukon väkeä Tampereelta Haapamäelle tutulle risteysasemalle, josta karjalaiset jaettiin aikanaan eri puolille maatamme. Päivän aikana muisteltiin vuoden 1944 tapahtumia niin Juupajoella kuin Haapamäen Höyryveturipuistossa.

Kuva 1. Komea SUOMI100 -evakkojuna puksuttaa kohti Juupajokea.

Kuva 2. Edessä häämöttävän Juupajoen seisakkeen pian ohittavan evakkojunan kulkua ikuistamassa tuntemattomaksi jäänyt TK-mies.

Matkaa tehtiin museojunalla

Museojuna – mukanaan lähes 700 ”evakkoa”, lähti matkaan Tampereelta kello 9.15 juhlallisesti parivedossa höyryveturien Tk3 1136 ja Tk3 1150 vetämänä. Pikku-Jumboina tunnettujen höyryveturien lisäksi kulkua oli varmistamassa junan perään liitetty Dr13 -museodieselveturi 2343. Junan kokoonpanoon kuuluivat myös halko- ja postivaunut, konduktöörivaunu sekä kaksitoista puukorista matkustajavaunua. Tällä tiettävästi Suomen pisimmällä harrastajien kokoamalla museojunalla oli mittaa peräti 358 metriä. Kohti Haapamäen risteysasemaa matkalla ollut juna pysähtyi myös Juupajoella, joka hyvän sijaintinsa vuoksi toimi välitankkausasemana ja mahdollistaen höyryveturien vesityksen.

Kuva 3. Evakkojunaa vetäneet Pikku-Jumbo veturit (Tk3) 1136 ja 1150.

Evakkojunan kulusta vastasi Haapamäen Museoveturiyhdistys. Museojuna MUS 1921 saapui Juupajoelle kello 10.28 ohittaen ensin Juupajoen seisakkeen. Juna pysähtyi hetkeksi Korkeakosken asemalle antaen tilaa Tampereelta Keuruulle matkanneelle kiskobussille HDM 423. Tämän jälkeen juna peruutettiin takaisin Juupajoen seisakkeelle, jossa purkaus ja lastaus tulisi tapahtumaan osissa lyhyen asemalaiturin vuoksi. Evakkojunan pysähtymiseen Juupajoella oli varattu aikaa reilu tunti, jonka jälkeen matka jatkui kello 13.45 kohti tapahtuman pääpaikkaa Haapamäen Höyryveturipuistoa. Haapamäeltä paluumatkalle evakkojuna MUS 1922 lähti kello 20.20 saavuttaen Tampereen aseman kello 22.17.

Kuva 4. Höyryvetureiden tarvitsemaa hoivaa ja voiteluhuoltoa Juupajoen seisakkeella.

Evakkojunaa vastaan oli saapunut satapäinen yleisö, sillä olihan kyseessä ainutlaatuinen tapahtuma.

Kuva 5. Juupajoen seisakkeelle saapunutta yleisöä.

Tapahtumat Juupajoella

Juupajoen kunta oli järjestänyt hienon markkinatapahtuman seisakkeen tuntumaan. Heti perille päästyään kaikki ”evakot” saivat virkistyksekseen kahvikupposen kastamisen kera kunnan tarjoamana. Seisakkeen viereen oli pystytetty 1940-lukua mukaileva alue, jossa oli tarjolla ajan henkeä mukailevia tuotteita. Tapahtuman torialue levittäytyi seisakkeelta aina Koskitien varressa olevan varsinaisen torin ja pääkadun varteen, sekä Koskiportin sisäpihalle. Seisakkeen tuntumassa olevan ohjelmatarjonnan lisäksi Juupajoella oli tarjolla musiikkia, laulua, teatteria sekä Pikkukirkon ja Kenkätehtaan esittelyt. Lisäksi Koskenjalassa ja kirjastossa oli näyttelyt. Päivän teema näkyi myös ihmisten vaatetuksessa. Esillä oli myös vanhoja ajoneuvoja, ja Åfeltin työhevosten kyydissä pääsi vankkuriajelulle. Alueelle oli myös paikallisen 4H-yhdistyksen pitämä leikkimaatila, jossa lapsilla oli mahdollisuus leikkiä 40-luvun leluilla. Kun evakkojuna jatkoi matkaansa, Nummelassa alkoivat tanssit.

Kuva 6. Tero OH3FJQ esitteli viestiteltassa vanhaa toimintakuntoista sota-ajan radiokalustoa.

Juupajoen Reserviläiset ja Lylyn Viestivarikon radiokerho, OI3V, olivat myös mukana tapahtumassa. Edellisenä iltana reserviläisten radioryhmä oli suorittanut maaston tiedustelun ja ottanut heti varhain aamulla haltuunsa Juupajoen seisakkeen ja virastotalon välisen maaston. Virastotalon tuntumaan pystytetyssä radioteltassa sai tutustua perinneradioihin, kuten peitenimellä ”Raili” kutsuttuun VRFK-C radioasemaan sekä uikuttavasta sähkötysäänestä tunnettuun sota-ajan Kyynel-sissiradioon (M11x). Paikalle oli saatu vahvennetun ryhmän verran 40-luvun asuihin sonnustautuneita viestimiehiä, sekä muuta aiheeseen liittyvää rekvisiittaa. Matkalaisia teltan ulko- ja sisäpuolelle houkutti nuotiolle viritetty nokipannu ja siitä tarjoiltu kahvi. Yleisöä poikkesikin runsaasti juttusille ja vapaaehtoista pirkanmaalaista maanpuolustustietoutta jaettiin muun muassa Pirkan Viesti -lehtien muodossa.

Kuva 7. Tapahtumaan osallistuneet viestimiehet ja reserviläiset vartiomiestä lukuun ottamatta.

Kiitokset

Reserviläiset ja paikalla ollut radioryhmä haluavat kiittää Evakkojunan matkustajia ja yleisöä ainutlaatuisesta tapahtumasta.

Kuva 8. Juupajoen seisakkeelta matkaansa jatkanut evakkojuna ohittaa Korkeakosken aseman.

Aiheesta muualla

Youtube-video: Evakkojuna 2017 Juupajoella

Youtube-video: Evakkojuna lähdössä Tampereelta Haapamäelle 26.8.2017:

Youtube-video:: Evakkojuna ilmakuvattuna Kolhossa 26.8.2017:

Youtube-video:: Evakkojuna ohittaa Kangasalan aseman 26.8.2017: