Radioamatööriaseman rakentaminen

Radioamatööriaseman Internet -yhteys ja reitittimen avulla toteutettu 12 VDC pienoisjänniteen ”GSM” -ohjausrele

Teksti, kuvat ja rakenteluohje: Timo Järvi, OH3LMG

Lyhyt kuvaus ja toimintaperiaate

Reititinlaitteella voidaan toteuttaa radioamatööriasemalla tarvittavan Internet -yhteyden lisäksi etäohjattavan (remote) radioamatööriaseman hallintaan, käyttöön ja suojattuun tiedonsiirtoon vaadittavat toiminnot. Lisäksi laitteen avulla voidaan toteuttaa radioamatööriaseman 12 VDC pienoisjänniteen ohjaus ja hallinta matkapuhelimella lähetettävillä SMS -tekstiviesteillä. Tässä esimerkissä käytetty teollinen mobiilireititin, Teltonika RUT241, sisältää yhden digitaalisen sisäänmeno- ja ulostulosignaalin, joiden avulla voidaan toteuttaa helposti etäaseman päälle- ja poiskytkennän ohjaus erillisellä ohjausreleellä ja/tai virransyöttöä ohjaavilla tehoreleillä.

Esimerkin toteutuksessa Internet -mobiiliyhteys on toteutettu käyttäen DNA:n Dataprepaid -liittymää, joka mahdollistaa SMS -tekstiviestien vastaanottamisen, mutta ei tue niiden lähettämistä. Tämä rajoite voidaan kiertää ohjelmoimalla reititin käyttämään sähköpostia, jonka avulla laitteen tilatiedot ja vasteet voidaan välittää takaisin käyttäjälle. Laitteen lyhyen käyttödemon voit katsoa tästä linkistä.

Kuva 1. Reititinlaitteen toteutuskaavio.

Käyttöönotto ja asetusten määrittely

Reitittimen käyttöönotto sisältää kolme eri vaihetta, jotka ovat reitittimen perusasetusten määrittely, käyttöön valitun teleoperaattorin tarjoaman Internet -mobiiliyhteyden asetusten määrittely sekä varsinaisten etäohjattavan radioamatööriaseman hallintaan, käyttöön ja tiedonsiirtoon liittyvien toimintojen määrittely. Käyttöönoton eri vaiheet on kuvattu lyhyesti seuraavassa.

Reitittimen perusasetusten määrittely kattaa asiakokonaisuudet, kuten

• käyttäjätunnukset ja salasanat (laitteen oletusasetusten vaihto)
  • reitittimen hallintaan sallitut yhteysmuodot (SSH, WebUI ja SMS -tekstiviestit)
  • reitittimen langattoman WLAN (WiFi) -lähiverkon yhteysasetukset
  • reitittimen kiinteän ja langattoman lähiverkon sekä DHCP -palvelimen asetukset
  • reitittimen aika-asetukset ja Internetin NTP -aikapalvelimien yhteysasetukset
  • reitittimen automaattisen ja ajastetun (scheduler) käynnistymisen asetukset (kerran viikossa)
  • reitittimen laiteohjelmiston (firmware) päivitys uusimpaan saatavilla olevaan versioon

Internet -teleoperaattoriyhteyden perusasetusten määrittely kattaen asiakokonaisuudet, kuten

• SIM -kortin asetukset ja mobiiliverkon valinta
  • julkisen ja vaihtuvan IPv4 -osoitteen käyttöönoton yhteysasetukset

Etäohjattavan radioamatööriaseman hallinnan, käytön ja tiedonsiirron asiakokonaisuudet, kuten

• Dynaamisen DNS (DDNS) -nimipalvelun käyttöönotto ja yhteysasetusten määrittely, jolla reitittimen saama julkinen ja vaihtuva IPv4 -osoite voidaan sitoa automaattisesti nimipalvelimella (dy.fi) sijaitsevaan staattiseen isäntänimeen eli verkkotunnukseen
  • Puheluihin ja tekstiviesteihin liittyvien laitteen hallintaominaisuuksien määrittely, joiden avulla voidaan lukea, lähettää ja hallita SMS -tekstiviestejä ja niiden sisältöä sekä laitteen tilaa (DDNS -palvelun ja I/O -signaalien tilatieto, VPN -asetusten muutosilmoitus, mobiiliyhteyden ja WAN -portin tilatieto, SSH- ja WebUI -yhteyksiin liittyvä autentikoinnin valvonta, ilmoitus laitteen kylmäkäynnistyksestä (boot, power on) ja uudelleen käynnistyksestä (reboot), tila-ilmoitusten lähettäminen sähköpostiin)
  • Virtuaalisen yksityisverkon eli VPN (Virtual Private Network) -yhteyden määrittely, jonka avulla yleisen ja suojaamattoman Internet -tietoverkon avulla voidaan muodostaa verkkoyhteys, jossa tietoliikenne salataan ja jossa verkon päätelaitteet toimivat aivan kuten olisivat samassa, mutta yleisen tietoverkon käyttäjiltä suljetussa lähiverkossa, virtuaaliseen yksityisverkkoon liitetyt päätelaitteet voivat sijaita eri puolilla maailmaa ja virtuaalista yritysverkkoa voidaan käyttää etäohjattavan radioamatööriaseman verkkoyhteyksien suojaamisessa käyttäjien ja aseman välisessä tiedonsiirrossa

Etupaneelin liitännät

Reititinlaitteen etupaneelin rakenne on esitetty kuvassa 2 ja sisältäen seuraavat osat:

• ETÄOHJAUS (SW3) \ Kuorman virransyötön etäohjauksen kieltävä tai salliva lukittuva valopainike (OFF/ON)
  • RELEOHJAUS (SW2) \ Kuorman releohjauksen kieltävä tai salliva lukittuva valopainike (OFF/ON)
  • LANGATON LÄHIVERKKO (ANT3) \ Reitittimen langattoman WLAN -lähiverkon ulkoinen antenni
  • MOBIILIVERKKO 1 (ANT1) \ Reitittimen teleoperaattorin mobiiliverkon ensimmäinen ulkoinen antenni
  • MOBIILIVERKKO 2 (ANT2) \ Reitittimen teleoperaattorin mobiiliverkon toinen ulkoinen antenni
  • KÄYTTÖKYTKIN (SW1) \ Reitittimen ja ohjauslogiikan päävirtakytkin (OFF/ON) lukkiutuvana valopainikkeena
  • REITITTIMEN SUOJAUS (FU1) \ Reitittimen ja ohjauslogiikan virtalähdeliitännän X1 suojasulake (max. 2 A)
  • RELEOHJAUKSEN SUOJAUS (FU2) \ Kuorman releohjausliitännän X2 suojasulake (max. 5 A)
  • VIRTALÄHDE (X1) \ Reitittimen ja ohjauslogiikan 12 VDC virtalähteen tuloliitäntä, pinnit 1 (- napa) ja 2 (+ napa)

Kuva 2. Reititinlaitteen etupaneeli.

Takapaneelin liitännät

Reititinlaitteen takapaneelin rakenne on esitetty kuvassa 3 ja sisältäen seuraavat osat:

• KUORMAN OHJAUS (X2) \ Kuorman ohjauksen sulakesuojattu relelähtö (FU2), maksimi kuormitus 5 A, liittimen pinnit 1: yhteinen (COM), 2: normaalisti avoin (Normally Open; NO) ja 3: normaalisti suljettu (Normally Closed; NC)
  • KUORMAN VIRTALÄHDE (X3) \ Kuormaa syöttävän 12 VDC max. 30 A virtalähteen tuloliitäntä, punainen (+ napa) ja musta (- napa)
  • ETÄOHJATTU VIRTALÄHDE (X4) \ Kuorman syöttävän virtalähteen joko HTTP GET/POST- tai SMS -komennoilla etäohjattava lähtöliitäntä, punainen (+ napa) ja musta (- napa)
  • DATA 1 (LAN/WAN) \ Reitittimen Ethernet -verkkoliitäntä voidaan asettaa toimimaan WAN (Internet) tai LAN (lähiverkko) -tilassa
  • DATA 2 (LAN) \ Reitittimen Ethernet -lähiverkkoliitäntä

Kuva 3. Reititinlaitteen takapaneeli.

Rakenteluprojektin osaluettelo

Tässä artikkelissa mainitut rakenteluprojektin osat ja tarvikkeet on lueteltu ohessa. Suluissa on suora viittaus ja linkki mahdolliseen ostopaikkaan. Korvaavan osan voi hankkia myös muualta tai käyttää jo saatavilla olevaa korvaavaa materiaalia.

• Kaapeli, häntä-, suurtaajuus \ Häntäkaapeli reitittimen MOBILE -antennien (2) johdotukseen etupaneelille, RG 316 valmiskaapeli, pituus 10 cm, SMA/uros kulmamalli paneeliin asennettavaan SMA/naaras runkoliittimeen mutterikiinnityksellä, 2 kpl (Ebay)
  • Kaapeli, häntä-, suurtaajuus \ Häntäkaapeli reitittimen WiFi/WLAN -antennin (1) johdotukseen etupaneelille, RG 316 valmiskaapeli, pituus 10 cm, RP-SMA/uros kulmamalli paneeliin asennettavaan RP-SMA/naaras runkoliittimeen mutterikiinnityksellä, 1 kpl (Ebay)
  • Kotelo, laite- \ Asennuskotelo, metallia, esimerkiksi 22 cm leveä ja syvä sekä 19″ standardiin laiteräkkiin asennettava 1U korkea kotelo asennuskiinnikkeillä, esimerkissä on käytetty vanhaa purettua mittalaitekoteloa, 1 kpl
  • Kytkin, paino-, lukittuva \ YJ-LA16-11-DNZS/F12VY, YJ-LA16 -sarjan 1-napainen painokytkin, lukittuva ON/OFF, keltaisella LED -valolla (12 V), neliö 15 x 15 mm, asennusreikä Ø 16 mm, ulkokehys 18 x 18 mm, 2 kpl (Ebay)