Suomen itsenäisyyspäivän Perinneradiotapahtuma (PRT35)

Radioamatöörit ja sotilasradioamatöörit juhlivat Suomen itsenäisyyspäivää radioaalloilla tiistaina 6.12.2022 kello 08.00-16.00 välisenä aikana Suomen aikaa (SA).

ti 6.12. - ti 6.12.2022

Lylyn Viestimuseo, Varikontie 250, JUUPAJOKI

Katso sijainti kartalta

Perinneradiotapahtuma (PRT) on Suomessa kaksi kertaa vuodessa järjestettävä valtakunnallinen tapahtuma, jossa radiomatööriasemat ottavat yhteyksiä toisiinsa sähkötyksellä (CW) tai puheella (AM/SSB) käyttäen museoikäisiä ja sodanaikaisia radiolaitteita. Tapahtumaa on järjestetty vuodesta 2005 alkaen, ja sen innoittajana on Suomen Radioamatööriliiton jäsenten Suomen Puolustusvoimien käyttöä varten ennen talvisotaa perustama ja ylläpitämä radioverkko. Perinneradiotapahtuma ei ole kilpailu, vaan kunnioitus vanhoja yli 40-vuotiaita, veteraaniradioita ja niitä käyttäneitä radioveteraaneja kohtaan. Perinneradiotapahtumaan osallistuvat asemat työskentelevät pääosin 3,5 MHz:n (80 metriä) ja 7 MHz:n (40 metriä) radioamatööritaajuuksilla.

Suomen itsenäisyyspäivän aikana on mahdollista pitää yhteyksiä myös Puolustusvoimien OI-kutsuilla työskentelevien radioamatööriasemien kanssa, joiden toivotaan osallistuvan tapahtumaan runsaslukuisesti. Tarkemman kuvauksen, tapahtuma-ajat ja taajuudet löydät osoitteesta https://groups.io/g/oi3v/wiki/Perinneradio.

Perinneradiotapahtuman tarinoita voi lukea Kouvolan Putkiradiomuseon sivuilla osoitteessa http://www.putkiradiomuseo.fi/PRT/.

Juupajoen Reserviläiset ry. / Lylyn Viestivarikon Radiokerho

Lylyn Viestivarikon Radiokerhon, OI3V, syntyjuuret ulottuvat SotilasRadioHarrastelijatoimintaan (SRH), jota Lylyn Viestivarikolla (LyVV) ja sen SRH-asemalla harrastettiin SRH-verkon lopettamiseen asti 1950-luvun puolivälissä. Alunpitäen SRH-toiminta oli varuskuntien välistä radioliikennettä – lähinnä sähkötyksellä, ja sen tarkoitus oli kehittää varusmiesten ja kouluttajien radioliikennöintitaitoja. Nykyinen radiokerho on perustettu uudelleen vuonna 2000 Puolustusvoimien silloisen Lylyn Viestivarikon henkilöstön voimin. Lylyn Viestivarikon lakkautuksen yhteydessä ja vuodesta 2008 alkaen radiokerho on jatkanut toimintaansa viestijaoksena Juupajoen Reserviläisten alaisuudessa.