Radioamatöörien perinneradiotapahtumat

Osa 5 – Perinneradiotapahtumat radiohistoriaa ja viestimiesperinteitä vaalimassa

Mikä on perinneradio?

Käsite perinneradio syntyi 2000-luvun alussa radioamatöörien kiinnostuksesta kunnostaa ja työskennellä toisen maailmansodan aikaisella radiokalustolla. Kaluston rajallisen määrän vuoksi käsite laajennettiin koskemaan yli 40-vuotta vanhoja sotilasradioita. Tapahtumaa on järjestetty vuodesta 2005 alkaen ja sen innoittajana on Suomen Radioamatööriliiton (SRAL) jäsenten Suomen Puolustusvoimien käyttöä varten ennen talvisotaa perustama ja ylläpitämä radioverkko.

Leningrad Kozitsky Works ”Sever” eli tuttavallisemmin Severi (VRHV) oli tunnetuimpia toisen maailmansodan aikaisia kaukopartioradioita.

Nykyisin toiminta kattaa kaksi kertaa vuodessa järjestettävät valtakunnalliset tapahtumat, jossa radioamatööriasemat ottavat yhteyksiä toisiinsa sähkötyksellä (CW) tai puheella (AM/SSB). Tietoja menneistä ja tulevista tapahtumista saa perinneradiotapahtuman virallisilta sivuilta, joita ylläpitää Kouvolan Putkiradiomuseosäätiö. Lisäksi Kangasalan radiokerho, OH3ABN ylläpitämästä perinnepankista voi ladata perinneradioiden huolto- ja käyttöohjeita sekä huoltovarikko palvelee perinneradioiden kunnostajia. Suomessa sotilasradioamatööri ja -harrastetoiminnan historialla (SRA/SRH) on vuosikymmenien perinteet.

Tapahtuman kohderyhmä

Perinneradiotapahtuma ei ole kilpailu, vaan kunnioitus vanhoja yli 40-vuotiaita, veteraaniradioita ja niitä käyttäneitä radioveteraaneja kohtaan.  Tapahtumien kohderyhmänä ovat kaikki – etenkin suomalaiset radioamatöörit, joita kiinnostavat vanhat sota-ajan kenttäradiot ja muut sotilasradiot. Kiinnostus on voinut syntyä radioihin liittyvistä tarinoista, oman varusmiesajan kokemuksista ja muistoista tai lyhyt- ja pitkäaaltojen kuuntelusta käyttäen vanhoja putkiajan radioita. Tapahtuman tarkoitus on tarjota radioamatöörille mahdollisuus pitää yhteyksiä kunnostetuilla perinneradioilla muihin radioamatööriasemiin, motivoida historiallisen radiokaluston kunnostusta ja edistää sähkötyksen käyttöä radioamatööriliikenteessä. Tapahtuma soveltuu myös yleisradiolähetysten DX-kaukokuuntelijoille, jotka voivat seurata radioliikennettä 160 – 10 metrin (1,8 – 30 MHz) lyhytaalloilla.

Tapahtuma-ajat ja taajuusalueet

Perinneradiotapahtumia järjestetään kaksi (2) kertaa vuodessa. Kesällä ja talvella järjestettävät tapahtumat ovat painotukseltaan hieman erilaiset. Kesällä – Puolustusvoimain lipun juhlapäivänä 4.6. – tai sen läheisyydessä pidetty tapahtuma on vapaamuotoisempi toimintapäivä, joka voi olla esimerkiksi perinneradioasemaa operoivan kerhon (tai yksityisen henkilön) leiriin tai muuhun kenttäoperointiin liittyvä tapahtuma. Talvella vietettävä radioamatöörien itsenäisyyspäivän tapahtuma 6.12. on luonteeltaan korostetun isänmaallishenkinen, sotaveteraanien työtä kunnioittava ja radion merkitystä sodassa esille tuova tilaisuus. Itsenäisyyspäivän yhteydessä perinneradioasemien toiminta perustuu yksinomaan vanhojen radioiden käyttöön.

Perinneradiotapahtumissa käyttöön on vakiintunut kutakuinkin seuraavat tapahtuma-ajat (Suomen aikaa) ja lähetelajit:

• Sähkötysosuus (CW) kello 08.00 – 10.00 ja 12.00 – 14.00
  • Puheosuus (AM/SSB) kello 10.00 – 12.00 ja 14.00 – 16.00
  • Taajuusalueet sähkötyksellä 3510 – 3590 kHz ja 7020 – 7040 kHz
  • Taajuusalueet puheella 3610 – 3770 kHz ja 7060 – 7080 kHz

Liikennöinti- ja työskentelysuositukset

Suositus on, että alle viiden (5) watin teholla lähettävät perinneradioasemat sijoittuvat käytetyn taajuusalueen alkupäähän ja suurempitehoiset loppupäähän. Perinneradioasema voi käyttää asematunnuksen jäljessä lisäosaa /S. Jos laitetyyppi on ollut palveluskäytössä jo toisen maailmansodan aikana, lisätunnuksena voi olla /SA. Vasta-asemina kaikki radioamatööriasemat, laitekannasta riippumatta, ovat tervetulleita mukaan. Myös OI-kutsulla operoivia sotilasradioasemia toivotaan mukaan runsaslukuisesti.

Lylyn Viestivarikon radiokerhon perinneradiotoiminta

Oheisissa linkeissä esitellään sotilasradioharrastetoiminnan historiaa ja Lylyn Viestivarikon radiokerhon perinneradiotapahtumien yhteydessä käyttämää jäsenten omaa tai lainaksi saatua radiokalustoa.

Tiedonanto- ja viestivälineiden historia Suomen puolustusvoimissa

Tiedonanto- ja viestivälineiden käytöllä Suomen puolustusvoimissa on pitkä historia kattaen koko kirjoin aina vilkusta valopistooliin ja viestikoirasta kyyhkyseen.  Tämän kaluston olemassaolo on monesti huomattu vasta sen puuttuessa. Viestivälineiden käytön historiasta on kirjoitettu myös kattava teos – Yhteys! – Tiedonanto- ja viestivälineitä Suomen puolustusvoimissa, jossa kuvataan niitä viestivälineitä, jotka tekevät etulinjasta rintaman ja yhdistävät aselajit armeijaksi. Kirjassa esitellään radiota, puhelimia, puhelinkeskuksia sekä erilaisia käytössä olleita radiolinkki- ja tutkajärjestelmiä koko itsenäisyyden ajalta. Lisäksi kirjassa tutustutaan tärkeimpiin sotien ajan lennättimiin, kaukokirjoittimiin, panssarivaunu- ja lentokoneradioihin sekä merivoimien lähiradioihin.

Aiheesta muualla

Jussi Harola: Yhteys! – Tiedonanto- ja viestivälineitä Suomen puolustusvoimissa, ISBN 978-952-229-146-2:

Perinneradiotapahtumien viralliset kotisivut:

Suomen Radioamatööriliitto: Nykyistä sotilasradioamatööritoimintaa yli 40 vuotta Suomessa: